Selasa, 15 November 2011

REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


 
video

REFLEKSI PENGAJARAN  DAN PEMBELAJARAN

Bahasa Melayu bukanlah bahasa pertama anak-anak murid di sini. Bahasa ibunda mereka adalah bahasa Iban. Jadi sebagai penutur kedua bahasa Melayu, memang terdapat beberapa masalahh dan cabaran semasa mengajar bahasa Melayu. Hari ini pengajaran saya agak lancar. Kemahiran yang hendak saya ajar ialah berkaitan penggunaan  imbuhan di dan kata sendi.

Semasa pengajaran berlangsung, saya runsing tentang masa. Saya selalu mengejar masa. Namun begitu saya prihatin dengan keadaan murid-murid yang lemah dan kadang kala lambat memahami apa yang saya cuba sampaikan. Ketika sesi pengajaran ini, murid-murid akan berehat sebentar lagi. Pada ketika inilah, tumpuan mereka kurang kerana perut sudah berkeroncong.

Keadaan murid-murid ini .......(akan bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan