1.0 Pengenalan
Mohd
Yusof Haji Othman (2006: 31) menyatakan bahawa bahasa tidak mungkin dipisahkan
daripada amalan hidup seseorang. Bahasa bukan semata-mata alat komunikasi
tetapi jauh daripada itu, bahasa ialah pembina budaya dan pandangan alam
seseorang. Seseorang yang mengabaikan bahasanya, bermakna ia mengabaikan budaya
hidup diri dan masyarakatnya. Seseorang yang mengagungkan bahasa juga harus
mengagungkan budaya atau sastera bangsanya. Lebih tinggi taraf kebahasan yang
digunakan dalam kehidupan lebih tinggi nilai kebudayan atau sasteranya dan
lebih besar pula sumbangan yang dapat diberikannya untuk membangunkan diri,
keluarga dan negara.
Hasil kajian Lakoff dan Johnson (1980) memberikan impak yang besar terhadap
kajian semantik kognitif khususnya metafora. Lakoff dan Johnson (1980)
menegaskan bahawa metafora wujud dalam kehidupan seharian manusia melalui
bahasa, pemikiran dan tindakan manusia. Jelas mereka, penggunaan metafora didasari
oleh skema imej. Namun, kajian Lakoff dan Johnson (1980) terhenti setakat itu
dan ruang lingkup semantik kognitif yang digagaskan oleh Lakoff dan Johnson
(1980) tidak mampu menjelaskan alasan ataupun sebab metafora digunakan oleh
pengguna bahasa Melayu. Menurut Lakoff & Johnson, metafora
melambangkan maksud yang berlainan daripada ekspresi yang
diujarkan.
2.0
Metafora
Metafora
sering hadir dalam karya sastera. Zaidan Hendy (1991:69) mengemukakan bahawa
metafora berasal daripada kata 'meta' dan 'phoreo' yang bererti bertukar nama
atau perumpamaan. Metafora adalah majas perbandingan langsung, iaitu
membandingkan sesuatu secara langsung terhadap penggantinya.
Meta’ dan ‘phrein’ adalah kata-kata yang berasal daripada bahasa Greek dan
seterusnya membentuk perkataan metafora. ‘meta’ bermaksud ‘atas’ dan ‘phrein’
bermaksud ‘diangkat’. Metafora merujuk kepada satu set proses linguistik yang
mana sesetengah karakteristik sesuatu subjek ‘diangkat ke atas’
atau dipindahkan kepada objek yang lain. Oleh yang demikian,jika
objek yang kedua dituturkan atau diaplikasikan seolah-olah ia berada pada
kedudukan objek yang pertama.
Mengikut
Rahman Shaari, metafora ialah penggunaan kata-kata yang menerbitkan makna yang
lain dari makna yang tersurat. Metafora sejenis bahasa figuratif yang memberi
sifat secara perbandingan atau kiasan. Contoh perkataan api maknanya nyalaan
panas yang membakar, mata alat untuk melihat. Kedua-dua perkataan api dan mata
boleh menjadi metafora seperti di ‘matanya
ada api’.
Menurut Asmah Haji Omar (1996), definisi
metafora tidak hanya terbatas sekadar bunga-bunga bahasa atau bahasa yang indah
tetapi lebih dalam daripada pengertian itu di mana metafora juga menggambarkan
sistem konseptual sesuatu bahasa dan kepercayaan terhadap kebudayaan para
penutur asli bahasa tersebut.
Abdullah Hassan dan Ainon Mohd. pula berpendapat bahawa metafora ialah kiasan
yang tidak menggunakan perkataan-perkataan seperti seolah-olah, ibarat,
seakan-akan, bak, seperti, laksana, macam, bagai dan umpama. Dalam
ayat “ Budak itu lembu ”, ‘lembu’
ialah metafora. Dalam ayat “ Budak itu bodoh seperti lembu ”, ‘lembu’
ialah perumpamaan kerana terdapat perkataan ‘seperti’ sebelum ‘lembu’.
Cruse(2004:198) berpendapat metafora ialah penggunaan kata atau frasa untk
makna yang berbeda literalnya. Metafora berhubungan dengan dua struktur
fundamental lainnya, iaitu ; pertama, skema pencitraan(image schemas), dasar
kerangka kerja konseptual yang terbentuk dari persepsi dan seluruj
pengalaman; kedua, dengan apa yang dinyatakan oleh Fauconnier( 1985 dan 1994)
sebagaimana yang dikumpul oleh Saeed(1997:302) sebagai ruang mental(mental
spaces).
Manakala menurut Kamus Dewan Edisi
keempat, maksud metafora dinyatakan sebagai pemakaian kata-kata yang menyatakan
sesuatu makna atau maksud yang lain daripada makna biasa atau makna sebenar
perkataan yang berkenaan sebagai perbandingan atau kiasan. Sementara mengikut
istilah sastera pula, metafora adalahh gaya bahasa perbandingan yang membawa
maksud lain daripada makina sebenar kata atau frasa tersebut.
Definisi metafora menurut Beekman dan Callow(1974) adalah perbandingan
bahasa yang implisit.Beekman dan Callow menjelaskan bahawa metafora terdiri
daripada tiga bahagian iaitu (a) topik; iaitu benda atau hal yang dibincangkan;
(b)imej, yang merupakan sebahagian daripada metafora yang digunakan untuk
menghuraikan topik dalam perbandingan; (c) titik persamaan, iaitu bahagian yang
menunjukkan persamaan topik dan imej.
Ensaiklopedia Amerika(1994) mentafsirkan metafora adalah digambarkan sebagai
suatu perbandingan tersirat antara dua hal berlainan, suatu analogi yang secara
khayalan menggambarkan satu objek dengan yang lain dan yang lain diannggap
berasal dari kualiti terbaik yang kedua dan bermodalkan yang pertama dengan
erti tambahan lain.
Mengikut
istilah sastera pula, metafora merupakan gaya bahasa perbandingan yang membawa maksud lain daripada makna sebenar
kata atau frasa tersebut. Gaya bahasa perbandingan lain adalah seperti hiperbola. Kebiasaannya metafora terdiri daripada dua patah
kata contohnya seperti lembah duka,
lautan api, kota sesengsaraan, cahaya kepintaran, tunas harapan, padang
kehidupan, madu kesusahan, cuka kesangsian dan piala remaja.
Hawkes ( 1986 ),pula berpendapat “ Metafora ialah suatu cara untuk
mendeskripsikan sesuatu dengan mengatakan bahawa terdapat suatu perkara lain
yang mempunyai kualiti terhadap sesuatu yang hendak dijelaskan.”Aristotle dipercayai sebagai orang yang
pertama cuba mentakrifkan makna metafora atau ‘isti’arah(bahasa Arab) lebihh
kurang 2, 300 tahun dahulu. Dalam karyanya ‘Poetika” Aristotle mengatakan
bahawa metafora terhasil apabila sesuatu benda diberi nama(iaitu makna) yang
dimiliki oleh benda lain, pemindahan(makna).Terdapat tiga ciri metafora dalam
takrif Aristotle iaitu; pertama, metafora berlaku di peringkat perkataan dan
tidak di peringkat ayat. Kedua, pada bahagian lain dalam karya yang sama,
Aristotle menganggap metafora sebagai penyelewengan atau ‘deviant’ daripada
bahasa harfiah. Ketiga, metafora dibentuk daripada persamaan antara dua benda.
Oleh itu, pada asasnya melalui metafora manusia cuba melihat sesuatu
berdasarkan sesuatu yang lain.
Keraf(1992:139) dan Pradopo (1994:66
mengatakan metafora adalah analogi yang membandingkan dua hal secara langsung
tetapi dalam bentuk yang singkat seperti biduk kehidupan, kolam
kerinduan, panah kejahatan dan sebagainya.Sebagai bentuk perbandingan langsung,
metafora tidak mempergunakan kata seperti, bak, bagaikan, laksana dan
sebagainya. Metafora itu melihat sesuatu dengan perantaraan benda yang lain dan
menyatakan sesuatu sebagai hal yang sama atau senilai dengan hal lain yang
sememangnya tidak serupa.
2.1 Metafora Nominatif, Predikatif dan Kalimatif
Menurut
Wahab(1995:72) , metafora dapat dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut
sintaksis, iaitu;
2.1.1
Metafora
Nominatif
Metafora
nominatif adalah metafora yang mana penanda metafora hanya terdapat pada nomina
kalimat. Oleh sebab kedudukan nomina dalam kalima berbeza-beza, metafora
nominatif dapat pula dibahagikan kepada dua iaitu metaforan subjektif dan
metafora objektif atau lazim disebut sebagai metafora nominatif dan metafora
komplementatif . Contoh metafora seperti ini ialah;
‘
Angin berbisik padaku tentangmu’
Dalam
frasa ini, ombak adalah subjek. Angin digunakan untuk membandingkan antara
pemesan yang membawa berita. Ungkapan ‘berbisik padaku tentangmu’ diucapkan
secara harfiah dan bukan ekspresi metaforikal.
2.2.2 Metafora Predikatif
Dalam
metafora predikatif, ekspreis metaforikal terletak pada predikatif kalimat
sementara bahagian lain diekspresikan secara harfiah. Contoh metafora ini: ‘Perenang
Malaysia memecahkan rekod dunia’. Kata ‘ memecahkan ‘ adalah predikat kalimat
yang menandakan metafora. ‘Memecahkan’ adalah kata kerja transitif yang
memerlukan objek. Objek untuk kata ‘memecahkan ‘ biasanya benda nyata tetapi
dalam contoh, frasa rekod dunia adalah benda abstrak dan tidak boleh dilihat
secara nyata. Jadi contoh rekod dunia dibandingkan ke benda konkrit yang boleh
dipecahkan seperti gelas atau belon.
2.1.2
Metafora
kalimatif
Metafora
sintetik adalah metafora dalam bentuk kalimat. Ini Bermaksud semua bahagian kalimat
digambarkan secara metafora dan mempunyai maksud disebaliknya, Contoh metafora
jenis ini ialah :‘Malam sedang menunggu matahari’. Malam dapat digunakan bagi
membayangkan kesedihan sementara matahari ditujukan pada kesenangan dan hidup
baru, sedangkan ‘menunggu’ adalah metafora maka oleh sebab itulah digunakan
oleh objek atau benda yang tidak hidup dan membuat perbandingan antara malam
dan manusia.
2.2 Metafora Kajian Lakoff
dan Johnson
Kajian
Lakoff dan Johnson (1980) memberikan impak yang besar terhadap kajian semantik
kognitif khususnya metafora. Lakoff dan Johnson (1980) menegaskan bahawa
metafora wujud dalam kehidupan seharian manusia melalui bahasa, pemikiran dan
tindakan manusia. Lakoff (1987)Dalam linguistik kognitif, metafora
konsepsi membolehkan kita memahami satu domain konsepsi dalam satu domain
konsepsi yang lain.Satu domain konsepsi merupakan satu struktur pengalaman dan
pengetahuan yang koheren.Menurut John Lakoff dan Mark Johnson ( 1987 ), umumnya
metafora dilihat sebagai satu alat yang menggambarkan imaginasi
puitis. Kaya dengan aspek retorikal dan biasanya juga dianggap sebagai
suatu bentuk bahasa yang luar biasa. Lakoff & Jonhson membahagikan
metafora mengikut aspek semantik kognitif seperti berikut :
a)
Kesistematisan konsep metafora.
b)
Kesistematisan metafora dalam menonjolkan atau menyembunyikan sesuatu aspek.
c)
Metafora berorientasi.
d)
Asas pengalaman dalam metafora.
e)
Metafora dan koherensi kebudayaan.
f)
Metafora ontologikal.
g)
Metonomi dan personifikasi
a)
Kesistematisan Konsep Metafora.
Menurut Lakoff & Johnson, metafora melambangkan maksud yang berlainan
daripada ekspresi yang diujarkan. Ekspresi-ekspresi metafora dalam
kehidupan seharian adalah bergantung kepada konsep metafora secara sistematik
.Melaluinya kita boleh mengkaji salasilah dan perkaitan metafora dalam aktiviti
kehidupan kita sehari-hari
b)
Kesistematisan metafora dalam
menonjolkan atau menyembunyikan sesuatu
aspek
Kesistematisan
merupakan pemahaman satu aspek dalam sesuatu konsep daripada sudut pemahaman
yang berbeza. Keadaan ini secara tidak langsung akan menyembunyikan aspek-aspek
lain yang terdapat dalam konsep metafora sekaligus menyebabkan seseorang tidak
memfokuskan kepada aspek-aspek yang lebih konsisten dalam metafora. Misalnya,
konsep peribahasa difahami secara berasingan dengan maksud yang diberikan
kepadanya oleh masyarakat Melayu mahupun masyarakat bukan Melayu.Lakoff &
Johnson menerangkan bahawa metafora dapat menonjolkan atau menyembunyikan
sesuatu pengalaman hidup kita dengan menggunakan metafora saluran ( conduit
metaphor ) yang diperkenalkan oleh Michael Reddy.Pemerhatian Reddy terhadap
bahasa manusia memperlihatkan bahasa dapat distrukturkan kepada tiga aspek
metafora yang kompleks iaitu:
(i)
Idea atau makna adalah objek.
(ii)
Ekspresi linguistik adalah bekasnya ( container ).
(iii)
Komunikasi akan menghantarnya.
c)
Metafora berorientasi
Terdapat
satu lagi keadaan di mana konsep metafora tersebut tidak hanya menstrukturkan
satu konsep sahaja tetapi membentukkan sistem Konsep ini disebut sebagai
metafora berorientasi memandangkan berkaitan dengan orientasi ruang seperti:
ATAS – BAWAH, DALAM – LUAR, DEPAN – BELAKANG, BUKA – TUTUP, TENGAH – SISI dan
lain-lain. Bagi kedua pengkaji ini, metafora berorientasi adalah bersifat tidak
arbitrari iaitu tidak sewenang-wenangnya. Keadaan ini adalah kerana metafora
berorientasi mempunyai asas yang kukuh dalam aspek fizikal, personal dan
pengalaman serta kebudayaan kita.Menurut Lakoff & Johnson, William Nagy
(1974) telah mengkaji beberapa aspek metafora secara khusus menerusi orientasi
ruang iaitu: ATAS – BAWAH.
d)
Asas pengalaman dalam metafora
Salah
satu cara untuk menonjolkan pengasingan metafora daripada asas pengalamannya
adalah dengan membina suatu diagram yang menunjukkan hubungan yang kompleks di
antara kedua-duanya. Peranan yang dimainkan oleh asas pengalaman adalah penting
dalam proses untuk memahami metafora yang tidak dapat disatukan kerana setiap
satunya mempunyai pengalaman yang berbeza-beza. Selain itu, penggunaan
perkataan ‘adalah’ seperti ‘kebahagiaan’ adalah ‘atas’
; ‘kesedihan’ adalah ‘bawah’ untuk menggambarkan setiap
satu unsur dapat digantikan dalam bentuk yang lebih mudah difahami.
e)
Metafora dan koherensi kebudayaan.
Nilai
yang paling penting dalam budaya akan menjadi koheren dengan struktur metafora
yang paling utama dalam kebudayaan. Sebagai contoh, kita dapat mempertimbangkan
beberapa nilai budaya dalam masyarakat. (biasanya ditandakan sebagai BAIK dan
TIDAK BAIK) yang koheren dengan ruang orientasi metafora ATAS–BAWAH dengan
bahagian berlawanan mana yang tidak sesuai mengikut sesuatu kebudayaan,
f)
Metafora Ontologikal.
Pengalaman
kita dengan objek-objek fizikal telah memberikan suatu input bagi metafora
ontologikal. Ia meliputi cara untuk memerhatikan sesuatu aspek atau
perkara, aktiviti, emosi dan idea yang berkaitan dengan entiti dan
bahan-bahan.Metafora ontologikal terdiri daripada pelbagai tujuan dan pelbagai
jenis metafora yang menggambarkan tujuan-tujuan tersebut
g) Metonomi
Metonimi
adalah suatu aspek yang menggunakan satu entiti untuk merujuk kepada entiti
lain yang berkaitan dengannya.Metafora dan metonimi mengalami dua proses yang
berbeza di mana metafora adalah suatu cara untuk memikirkan sesuatu perkara
dari sudut suatu perkara yang lain dan fungsi utamanya adalah untuk
memahami.Manakala, metonimi pula memegang fungsi rujukan di mana ia membolehkan
kita menggunakan satu entiti untuk ‘berdiri di atas’ satu entiti yang lain.
Misalnya, agama Islam dilambangkan dengan bulan sabit. Oleh itu, apabilamelihat
bulan sabit maka kita akan merujuknya sebagai simbol Islam.
h) Personifikasi
Metafora
ontologikal yang paling ketara dapat dilihat pada objek fizikal yang diberikan
sifat perorangan.Keadaan ini menyebabkan kita memahami sesuatu pengalaman
dengan entiti bukan manusia dari sudut motivasi, tingkahlaku dan
aktiviti-aktiviti manusia. Contoh ini dapat kita lihat melalui beberapa data
peribahasa yang telah dipilih:
Harapkan
pagar, pagar makan padi.
‘Pagar’
merupakan suatu objek tidak bernyawa yang diberikan sifat perorangan di mana
pagar di sini dikatakan berupaya untuk melakukan aktiviti yang dilakukan oleh
manusia untuk meneruskan hidup seperti ‘makan’ sewaktu perut berasa lapar.
Biar
mati anak, jangan mati adat.
‘Adat’
merupakan suatu amalan yang dilakukan oleh manusia dalam sesuatu komuniti. Adat
bukanlah merupakan suatu objek namun ia merupakan suatu kegiatan manusia yang
bersifat subjektif. Oleh itu, ‘adat’ di sini diberikan sifat perorangan di mana
adat dikatakan boleh mengalami proses ‘mati’ sepertimana objek bernyawa yang
lain.
Menurut Lakoff, asas sistem pengkonsepsian manusia adalah bercorak metaforikal.Pemikiran secara bukan-metaforikal
hanyalah berlaku apabila kita bercakap tentang alam fizikal semata-mata.Lakoff
cuba menghuraikan pemerhatian beliau dengan mengkaji bahasa yang digunakan
seharian untuk berbincang tentang pelbagai perkara. Beliau membuat kesimpulan
bahawa bahasa metaforikal adalah lebih kerap dan lazim dalam penggunaan
seharian dan manusia memahami yang abstrak hanya melalui yang konkrit. Proses
pemikiran atau penaakulan metaforikal ini didorong oleh mekanisme kognitif
yang dinamakan metafora konsepsi.Metafora konsepsi ini memetakan secara
skematik dan umum sesuatu yang abstrak (seperti negara bangsa) kepada satu
domain yang konkrit.Pembinaan makna dan representasi semantik dalam bahasa
harian adalah berasaskan kepada sistem pemetaan in yang membentuk satu sistem
metafora konsepsi.
3.0 Metafora dalam masyarakat Melayu
Metafora
mengandungi unsur-unsur yang kadang-kadang tidak disebut secara eksplisit.
1. Menimbulkan kesan keindahan dalam karya
2. Mewujud nilai estetika dalam karya
Contoh: tali adalah benda yang halus panjang untuk mengikat
sesuatu (Kamus
Dewan)
kasih adalah perasaan saying terhadap seseorang atau sesuatu. Tapi jika
disebut
tali kasih akan membawa makna tersendiri.
3. Menggambarkan keadaan yang tersirat
4. Mengelakkan pggunaan bahasa kasar
5. Menunjukkan budaya masyakat
3.1 Metafora abstrak ke realiti
Masyarakat
Melayu juga turut menjadikan metafora sebagai asas berfikir bagi
perkara-perkara abstrak yang cuba difahami dalam kehidupannya. Menurut kajian
yang telah dilaksanakan, terdapat pelbagai contoh metafora Melayu yang bersifat
abstrak. Sugiharto(1996:19) menjelaskan pembentukan makna secara metaforikal
ini dengan melihat metafora sebagai keadaan dasar antropologi manusia. Metafora
yang merupakan satu bahasa kiasan yang membanding atau menghubung sesuatu objek
atau perkara dengan perkara yang lain. Ada perkara bersifat konkrit dihubung
dengan perkara bersifat abstrak. Contoh : tali kasih, panah asmara.
Contoh
metafora dari novel ‘Saudagar Besar dari
Kuala Lumpur’ karya Keris Mas;
1) Mat Akil menyiram baja pada benih cemburu yang telah disemainya.
2) Sudin mencantas pucuk
keraguan yang menghijau dalam dadanya.
3) Mahani sendiri memang sudah terperangkap dalam jaring cinta.
Dari
novel ‘Restu’ karya Ismail Kassan (1996)
1) Roda kehidupan seharian buat Ikram dan adiknya terus berputar dengan
lancar…
2) Kenangan yang bakal menyangkut kekal dalam kotak ingatan atau gelora kenangan Ikram.
Contoh
lain:
1) Roda kehidupan
2) Kotak ingatan
3) Gelora kenangan
4) Gerabak kenangan
5) Kolam kenangan
6) Titian kasih
Dengan
penggunaan unsur metafora, bait-bait puisi menjadi indah dan sangat puitis
apabila dideklamasikan. Cuba kita lihat unsur metafora yang terdapat dalam
puisi di bawah.
PERTEMUAN
Buat
Tifah
bila
kita bertemu
jangan
kau rebahkan diri
di
atas ranjang kenangan
kerana
untuk merenangi semula
tasik
ingatan itu
akan
melukakan lagi hati
yang
mula sembuh
dari
luka
maha pedih
bila
dipaksa menerima erti perpisahan
bila
kita bertemu
biarlah
kita berdepan
bagai
sepasang kekasih
mencari
kekuatan tapak masa kini
dalam
merangka kewujudan masa depan
tanpa
menoleh kembali
pada
gubuk-gubuk
pertemuan itu
yang
telah lama kita tinggalkan
di
persimpangan jalan.
1978
(nukilan
oleh Adi Badiozaman Tuah)
|
Ranjang kenangan, tasik ingatan dan
gubuk-gubuk pertemuan ialah unsur metafora yang terdapat dalam sajak ini.
Menurut Kamus Dewan, ranjang adalah sejenis tempat tidur atau katil .
Ranjang adalah kata yang bersifat konkrit dan digabungkan dengan kata yang
bersifat abstrak iaituu kenangan. Metafora ini mengindahkan bunyi sajak
tersebut. Makna tersirat di sebalik metafora ranjang kenangan adalah
perbandingan makna yang berkaitan peristiwa yang pernah dialami oleh si
penyajak.
Penyajak bukanlah bermaksud untuk menceritakan tempat tidur tetapi
peristiwa-peristiwa lama yang pernah berlaku kepada dirinya dan kekasihnya.
Begitu juga dengan tasik ingatan. Penggunaan metafora adalah lambang imaginasi
penyajak dalam menarik hati pembaca untuk terus mengikuti dan meneliti sajak
ini. Dengan menggunakan metafora ini, gambaran maksud dapat diberikan. Tasik
yang kita ketahui ialah kawasan berair yang luas manakala ingatan ialah
kenangan atau perkara yang tidak dapat dilupakan. Jelas sekali, dengan
penggunaan metafora ini, menjadikan sajak itu puitis dengan bahasa perlambangan
yang indah. Gubuk-gubuk pertemuan melambangkan tempat pertemuan. Gubuk adalah
perkataan yang jarang digunakan namun apabila digabungkan dengan kata pertemuan
memberikan keindahan kepada ekspresi sajak tersebut. Jelas sekali
metafora-metafora yang terdapat dalam sajak ini memberikan kesan kepada
pembacanya.
Malam
Dalam
kabut senja pohon hari
Gugur
sehelai lembaran siang
Terbuka
pula hamparan malam
Gelap
Cuma di kotak pandangan
Namun,
mata fikir nampak terang
Akur
menerima jadual alam
Siang
dan malam mengikut giliran
(Khadijah
Hashim)
|
Khadijah
Hashim telah menggunakan metafora perlambangan bagi menyampaikan mesej dalam
puisi beliau. Pohon hari dan kotak pandangan adalah dua metafora yang
mempunyai maksud tersirat. Pohon adalah pokok atau tumbuh-tumbuhan yang
digabungkan dengan kata hari. Metafora berkenaan membayangkan keadaan pada
waktu senja hari berkenaan. Pemilihan kata dengan makna yang mendalam
menjadikan puisi ini indah walaupun agak pendek.
Kotak pandangan adalah perlambangan yang merujuk kepada penglihatan atau
pancaindera mata. Walaupun kata-kata yang digunakan agak mudah sesuai
dengan peringkat usia-usia kanak-kanak, namun metafora tersebut turut
merangsang fikiran kanak-kanak untuk mencari makna yang tersirat. mewujud nilai
estetika dalam sastera kanak-kanak. Kanak-kanak yang mempunyai nilai kreativiti
perlu didedahkan dari awal tentang unsur metafora yang ada dalam kehidupan.
Metafora digunakan untuk menyatakan perbandingan supaya sessuatu hal yang sukar difahami menjadi lebih mudahj difahami.Menurut Dr Fatimah Busu(2003:136) metafora mengungkap sesuatu perkara yang sengaja diserupakan kepada satu perkara lain, satu idea ataupun satu perlakuan. Contoh metafora;
bibir
nasihat jari maklumat
seruling
ilmu gunung matlamat
lumut
mundur hujan kejayaan
gitar
kesedaran sejadah
keakraban
bukit
hasrat pondok jasa
wuduk kesedaran mentari azam
kemarau
lmu angin rasa
(Puisi Sedesa Harapan-
antologi Karya Guu 2007/2008)
3.2 Metafora dalam bentuk Perumpamaan
Metafora yang menggunakan benda sebagai
imej adalah metafora yang sering digunakan dalam kalangan masyarakat bagi
menampilkan makna yang tersirat. Bahasa kiasan yang bersifat implisit ini
mempunyai makna tersirat namun difahami dengan mudah oleh penuturnya kerana
kebiasaan menggunakannya dalam perbualan sehari-hari. Metafora jenis ini telah
lama wujud semenjak zaman dahulu. Penciptaan metafora yang menggunakan
unsur-unsur benda-benda yang digunakan dalam kehidupan tradisional dapat
melahirkan bahasa kiasan yang indah dan puitis. Antaranya ialah ‘belakang parang kalau diasah lagikan tajam,
inikan pula otak manusia’. Bahasa kiasan yang menunjukkan penggunaan
imej ‘belakang parang’ sering diucap ketika menasihati kanak-kanak atau
individu agar tidak lekas berputus asa .
Belakang parang dalam pernyataan imej adalah perlambangan kepada
sifat manusia yang bodoh dan kurang cerdas.
Sebagaimana menurut Aristoteles (384-322 SM), metafora merupakan ungkapan
kebahasan untuk menyatakan hal yang umum bagi hal yang khusus, hal yang khusus
bagi yang khusus, yang khusus bagi yang umum, atau dengan analogi. Sementara
bagi Quintilian (35-95 M), metafora dipandang sebagai ungkapan kebahasaan untuk
menyatakan sesuatu yang hidup bagi sesuatu yang hidup lainnya, sesuatu yang
hidup untuk sesuatu yang mati, sesuatu yang mati untuk sesuatu yang hidup, dan
sesuatu yang mati untuk sesuatu yang mati lainnya.
Dalam makna harfiah, belakang parang adalah besi yang tumpul dan memerlukan
usaha yang berlebihan untuk menajamkannya. Jadi penggunaan imej belakang
parang, menjelaskan makna perbandingan usaha yang bersungguh-sungguh bagi
menjadikannya belakang parang tajam sama seperti mata parang.Perbandingan ini
memberi pernyataan makna secara khusus bagi melambangkan sikap manusia dan
tingkah laku manusia yang dikaitkan dengan ungkapan ini. Metafora ini dapat
digunakan secara halus dalam menyampaikan mesej kepada pendengarnya tanpa
menggunakan kalimat atau ungkapan yang agak kasar dan biadap seperti ‘orang
bodoh’, ‘orang dungu’.
3.3 Metafora
dalam hasil karya Melayu
Sejak
zaman dahulu lagi, metafora telah digunakan bagi menggambarkan keadaan
kehidupan masyarakat. Dr. Muhammad Haji Salleh (2002:135) menjelaskan bahawa
perlambangan atau metafora adalah elemen penting di dalam puisi Melayu dan
menentukan nilai estetikanya. Metafora terbentuk dengan adanya tindakan untuk
membandingkan sesuatu konsep atau abstraksi dengan sesuatu yang konkrit dan
lebih dekat atau lebih dikenali oleh masyarakat.
Selain objek alam, metafora juga
dibentuk dari unsur-unsur lain seperti watak cerita rakyat dan lagenda.
Metafora telah digunakan sejak awal sejarah kehidupan manusia. Terdapat banyak
puisi yang membandingkan 'sifat setia' dengan Hang Tuah, 'angan-angan tinggi'
dengan Mat Jenin, dan 'pemberontakan' dengan Jebat. Di dalam sajak Dialog,
karya Kassim Ahmad terdapat baris “aku akan pergi dengan seribu Jebat si anak
tani” yang membawa maksud dia akan bertindak untuk menuntut keadilan.
3.4
Metafora
berunsur Haiwan
Sebagaimana yang kita maklumi , metafora
adalah bahasa kiasan dalam laras sastera yang tidak menggunakan kata-kata
bandingan seperti simile. Kata-kata metafora disebut terus kepada benda tau
binatang yang hendak diumpamakan. Perbandingan metafora agak lebih ringkas dan
padat. Dalam kehidupan seharian masyarakat umumnya, metafora selalu
dipetuturkan tanpa menjejaskan makna dan perbandingan yang hendak disampaikan.
Dalam konteks masyarakat Malaysia khasnya orang Melayu, penggunaan metafora
sangat terkesan sekali. Sebagai contoh peribahasa Melayu,’ belalang sudah menjadi helang’.
Belalang sejenis serangga kecil yang hidup di kawasan berumput dan merupakan
makanan bagi haiwan-haiwan lain seperti burung, ikan dan katak. Manakala helang
adalah haiwan gah yang selalu menjadi lambang keberanian dan ditakuti oleh
haiwan-haiwan yang lain. Dalam ungkapan ini, unsur-unsur metaforikal jelas
dilihat melalui perwatakan belalang yang dibandingkan dengan seekor helang .
Maksud sebenar ungkapan atau peribahasa ini adalah orang bodoh dan
hina(belalang) yang telah menjadi cerdik dan mulia(helang). Dengan
menggunakan konsep belalang bagi menggambarkan kebodohan dan hina, pernyataan
makna jelas sekali secara analogi yang menggambarkan perkaitan dua makhluk bagi
menciptakan suatu bahasa kiasan yang bercorak implisit.
Dalam hal ini, Lakoff& Turner (1989:193-194) menyenaraikan beberapa
proposisi lazim tentang bagaimana kita melihat dan memikirkan haiwan tertentu
dan bagaimana kita menggunakan pengetahuan berasaskan budaya rakyat dalam
pembinaan skema metaforikal untuk haiwan tersebut. Antara proposisi lazim
haiwan yang dicadangkan mereka: singa ialah haiwan yang berani dan mulia; rubah
(fox) ialah haiwan yang cerdik;anjing ialah haiwan yang setia dan boleh
diharapkan; kucing ialah haiwan yang mudah berubah hati dan berdikari; serigala
ialah haiwan yang kejam dan pembunuh; gorila ialah haiwan cenderung bergaduh
dan buas; dan babi ialah haiwan pengotor, tidak teratur dan biadab.
Persoalannya adakah proposisi lazim ini merupakan sesuatu yang sejagat?
Manakala dalam masyarakat Melayu, lembu adalah haiwan yang dianggap bodoh,
kancil dinggap sebagai haiwan yang bijak, buaya dilambangkan sebagai penggoda,
merak berperwatakan sombong dan arnab adalah haiwan yang angkuh. Perwatakan haiwan-haiwan
ini berjaya menjadi imej penting dalam metafora melayu seperti buaya darat,
lidah biawak, merak kayangan, kambing hitam dan sebagainya.
3.5 Metafora Alam
Walau bagaimanapun alam jagat raya merupakan sumber metafora yang paling dominan di dalam puisi Melayu (Zurinah Hassan, 2001) Penyair amat akrab dengan alam seperti laut, sungai, gunung, awan, matahari, hujan dan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan. Sehubungan dengan itu, H.B. Jassin pernah menulis, “Seniman yang halus perasaannya sangat rapat hubungannya dengan alam sekitar. Dalam angan-angannya alam itu hidup juga dan tumbuh-tumbuhan, batu-batu dan bunga-bungaan baginya ialah makhluk yang bernyawa (H.B.Jassin. 1968:114) . Para penyair sering menjadikan unsur alam sebagai alat untuk menyampaikan pemikiran, nasihat, kritikan dan sebagainya dalam bentuk metafora. Ahli falsafah Itali Giambattista Vico menyifatkan kaedah pembinaan metafora seperti ini sebagai anthropomorphic metaphore(metafora antromorfis) . Beliau menulis tentang metafora jenis ini sebagai “expressions referring to inanimate objects formed by transfers from the human body and its parts, from human senses and human passions” (Ullman,84)
Dalam puisi nukilan Dharmawijaya(1979), beliau telah menggunakan unsur alam
seperti badai, siang, malam, ladang, pohon, dan daun. Penggunaan unsur alam
dapat memberi keindahan dan kepuitisan puisi Dharmawijaya. Pemilihan kata
berunsurkan alam dapat mempengaruhi minda pembaca agar lebih memahami dan
menjiwai maksud puisi. ‘Badai beban waktu’ yang merupakan salah satu
metafora dalam puisi yang menggambarkan keadaaan yang penuh pancaroba.
Badai adalah bermaksud taufan atau ribut digambarkan sebagai kesusahan atau
masalah yang sedang menimpa. Begitu juga dengan kata-kata ‘pohon kesabaran’.
Pohon adalah tumbu-tumbuhan yang dikaitkan dengan kesabaran. Sementara
kesabaran adalah gambaran sesuatu yang abstrak. Secara harfiahnya adalah pohon
adalah pokok dan merupakan benda yang konkrit, namun apabila ditambah dengan
kata kesabaran, frasa ini sudah menjadi suatu yang tersirat dan perlu
dihuraikan maknanya.
Masa
silam yang terpendam
di suram
matamu
merantai
badai beban waktu
kutahu
kau
masih berupaya
meniduri
hamparan duka.
Masa
kini yang terukir
di
senyum ramahmu
mendepani
gementar siang gelisah malam
kutahu
kau
adalah ladang segala kesabaran
tegak
teguh merimbuni pohon ketabahan.
Masa
depan yang terpancar
di nyala
dadamu
kutahu
kau tak
rela daun-daun harapan
gugur
luruh menampar genggaman.
(Dharmawijaya,
Dewan Sastera, Oktober, 1979)
|
3.6 Metafora Perbandingan
Menurut
Za’ba, metafora Melayu ialah ‘peribahasa yang menyebutkan sesuatu maksud dengan
diumpamakan atau dikiaskan kepada sesuatu perkara lain dan oleh sebab itu
maknanya menjadi dua lapis(Za’ba,2002:170). Lapis pertama ialah luarannya yang
membawa makna harfiah dan lapis kedua ialah lapis dalamnya yang membawa makna
metafora. Contoh yang diberikan oleh Za’ba ialah bagai tikus jatuh ke beras. Makna luarannya(makna lapis pertama)
ialah ‘yang sepanjang yang nampak zahir daripada perkataannya itu sahaja iaitu
sama seperti tikus yang jatuh ke atas longgok beras; tetapi ertinya yang
sebelah dalam (iaitu makna sebenar ) ialah apabila sudah ke situ diam sahaja,
tiada berbunyi atau pergi ke mana-mana lagi kerana sudah terjumpa benda yang
memang kesukaan hatinya(Za’ba, 1934/2002:190)
Metafora yang berhubungkait dengan masyarakat Melayu terwujud dalam bentuk yang
pelbagai seperti simpulan bahasa, peribahasa,pepatah, bahasa kiasan dan
sindiran serta perumpamaaan.Kebanyakan ungkapan metafora ini terjalin
hasil daripada pengalaman dan renungan akliah pemikir Melayu yang berinteraksi
dengan alam sekelilingnya.Contoh-contoh lain metafora yang tergolong dalam
bentuk ini yang sering kali kita dengar ialah bagai tikus membaiki labu.
Perumpamaan tikus membaiki labu secara harfiah menunjukkan tikus yang hendak
membaiki labu. Sedangkan makna yang tersirat yang cuba diterangkan oleh
perumpamaan ini ialah tentang seseorang yang cuba membaiki sesuatu namun usaha
membaiki itu menjadi merosakkan pula benda yang dibaiki. Kalau menurut takrifan
Za’ba, makna luarannya(lapis luar) ialah tingkah laku tikus yang berusaha
membaiki labu dan lapis dalamnya(makna sebenar) ialah melakukan pekerjaan yang
tidak diketahui yangg akhirnya merosakkan lagi benda tersebut. Begitulah
antara penggunaan metafora dalam masyarakat Melayu yang jelas bagi
menggambarkan pemikiran yang tinggi kerana bahasa yang digunakan adalah
tersirat dan perlu difahami betul-betul.
Contoh-contoh
lain perumpamaan dan perbandingan ialah:
a) Seperti kerbau dicucuk hidung
b) Bagai ular menyusur akar
c) Bagai ikan kena tuba
d) Bagai
itik pulang petang
e) Bagai murai dicabut ekor
3.7 Metafora Analogis
Dalam
mencari pengertian khusus penggunaan metafora dalam kalangan masyarakat Melayu,
kita akan menemui betapa luasnya ekspresi bahasa dan maksud yang tersifat dalam
metafora. Metafora dapat menggambarkan keadaan duka, suka, benci, sindiran dan
kasih sayang. Za’ba mengatakan bahawa ‘tiap-tiap peribahasa yang terbit pada
sesuatu bangsa itu timbulnya kemudian daripada telah diuji mereka kebenarannya
dengan dirasai atau dilihat sendiri beberapa lama, mungkin (1) mula-mulanya
sebutan itu keluar dari mulut seseorang yang bijak dan pantas fikirannya iaitu
perkataan ringkas dan memenuhii sepenuh-penuh maksudnya serta mengandungi di
dalamnya sesuatu kebenaran yang telah dirasai atau telah diperhatikannya
berlaku pada diri orang-orang lain;(2) kemudian apabila berkenan orang ramai mendengarnya
maka dipakailah pula oleh mereka itu hingga berulang-ulang dan berhibung-hubung
dari seorang ke seorang(Za’ba 1934/2002:171). Sejenis teks metafora Melayu
berdasarkan kajian Za’ba bersifat analogi dan menggunakan kata ‘sebagai’ dan
‘seperti’. Lihatlah contoh di bawah ini.
(a) Seperti
anjing dengan bayang-bayangnya
(b) Bagai
lesung mencari antan
(c) Bagai
kaduk naik junjung
(d) Bagai
bumi dengan langit
(e) Seperti
kucing kehilangan anak
(f) Seperti
musang berbulu ayam
Menurut I.A. Richards(1936), metafora terdiri daripada subjek(literal)
utama(primary) atau ‘tenor’ yang dinyatakan dalam bentuk subjek ‘secondary’
yang bersifat figuratif yang disebut ‘vehicle’. Dalam mengkaji makna metafora
dan hubungannya dengan makna, kita akan mendapati bahawa makna metafora ini
bergerak dari abstrak ke konkrit(harfiah).Masyarakat Melayu mengungkap
peribahasa dengan maksudnya yang tersendiri dan ini menggambarkan
kesistematisan konsep metafora di samping peribahasa itu. Pencipta-pencipta
peribahasa ini sangat kreatif dalam mencipta dan memilih kata yang sesuai
dengan cara berfikir orang-orang Melayu yang memang gemar berkias. Peribahasa
‘kaduk naik junjung’ menggambarkan sesuatu yang abstrak. Pemilihan kata ‘kaduk’
menjelaskan tentang pemikiran masyarakat tradisional yang mengenali kaduk
sebagai tumbuhan liar. Jika kita bandingkan dengan zaman sekarang agar sukar
untuk melihat tumbuhan ini di bandar-bandar atau kampung-kampung melainkan
ditanam. Konsep kaduk adalah bagi menggambarkan sesuatu yang rendah nilainya.
Maksud sebenar peribahasa “kaduk naik junjung’ tidak tergambar secara harfiah
malah lebih kepada pembayang maksud. Jika dianalisa, peribahasa ini bermakna
sesuatu yang hina atau rendah nilainya menganggap dirinya sebagai mulia. Unsur
abstrak ‘kaduk naik junjung’ menjelaskan bahawa peribahasa juga adalah sejenis
metafora yang kaya dengan nilai-nilai perlambangan kerana kedua-dua kata iaitu
‘kaduk’ dan ‘junjung’ adalah abstrak.
4.0
Kesimpulan
Kesimpulannya,
metafora adalah cara yang berkesan untuk menyampaikan sesuatu. Bahasa metafora
bukan sahaja lembut pada pendengaran tetapi juga memiliki unsur kelucuan.
Walaupun ada antara bahasa metafora ini dapat dijadikan bahasa sindiran namun
jarang sekali pendengarnya yang sakit hati walaupun sindiran tersebut ditujukan
kepadanya.Metafora lahir daripada idea yang kreatif yang tidak jauh daripada
unsur-unsur kiasan. Pelahiran metafora menambahkan lagi kekayaan bahasa dan
kajian semantik. Perkembangan tamadun manusia selari dengan perkembangan bahasa
menyebabkan banyak perubahan penggunaan imej, konsep dengan kemahiran kognitif
yang bercambah umpama cendawan selepas hujan. Penggunaannya berkait rapat
dengan kepercayaan , sikap dan nilai masyarakat.Penggunaan metafora dalam
kehidupan masyarakat menunjukkan ketinggian tahap pemikiran bermula sejak
dahulu kerana mampu mencipta pelbagai bentuk metafora yang menjadi kekayaan
warisan bangsa.
5.0 RUJUKAN
Abdullah
Hassan & Ainon Mohd, Kamus Peribahasa Kontemporari, PTS
Publisher, Kuala Lumpur.
Adi
Badiozaman Tuah, (2004) Dari Lagu Malam K
Puisi Buat Mama-Kumpulan Puisi, Sarawak:
The Sarawak
Press Sdn Bhd
Baharin
bin Aiyob(2009), Madu Ilmu-Antologi Teks
Kesusasteraan Melau Moden KBSM, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan
Pustaka
Cikgu XXIII – Antologi Karya Kreatif Hari Guru 2010, Kuching, Jabatan pelajaran Sarawak
Cikgu XXIV – Antologii Karya Kreatif Hari Guru 2011, Kuching, Jabatan pelajaran Sarawak
Jose Daniel Parera.(1990). Teori Semantik. Institut keguruan dan Ilmu Pendidikan Jakarta,
Penerbit Erlangga: Jakarta.
Kamus Dewan Edisi Keempat
(2007). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kuala Lumpur.
Keris
Mas(2010), Saudagar Besar Dari Kuala
Lumpur, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka
Khadijah
Hashim(2004), Semerbak Puisi-
Kumpulan Puisi Kanak-kanak, Syah Alam, ‘K’ Publishing Sdn. Bhd
Md
Ishak A. Rahman(2010), Diskusi Apresiasi-Jeriji Kasih, Shah Alam,Cerdik
Publications Sdn Bhd
Ramlah
Abd Rashid(2011), Jeriji Kasih Novel
Kesusasteraan Melayu KBSM, Kuala Lumpur,
Dewan Bahasa dan Pustaka
Kamil(2012)Metafora,
diperoleh April15 2012, daripada http://kamil61.blogspot.com/2012/04/metafora.html
Peranan
Bahasa dan Sastera oleh Siti Khariah Mohd Zubir (2007) diperolehi daripada
GEMA Online™
Journal of Language Studies 127 di
http://journalarticle.ukm.my/994/1/pp125_141.pdf-4/15/2012
http://hasyuda-abadi.blogspot.com/2012/03/sesekali-menoleh-ke-belakang-metafora.html
muatturun
14/4/2012
pusatbahasaalazhar.wordpress.com/hakikat-hakiki-kemerdekaan/makna-figuratif...
muatturun
12/4/2012
Imran
nHo Abdullah(2011), Analisis kognitif semantik peribahasa Melayu bersumberkan
anjing (canis familiaris)diperolehi dpd http://journalarticle.ukm.my/994/
dimuatturun pada 28 Mac 2012
Bab 1(Metafora)
diperolhi daripada .scribd.com/doc/41677927/Thesis-Origin dimuat turun pada 24 April 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan