Bilangan
Murid
|
20
orang
|
Masa
|
7.00
– 8.00 pagi
|
Tajuk
|
Unit
12- Pandai Kelecek
|
Standard
Pembelajaran
|
1.6.3 Mengelecek bola menggunakan tangan, kaki dan
alatan.
2.6.2 Mengenal pasti lakuan semasa mengelecek
dengan tangan, kaki dan alatan.
5.2.3 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
|
Objektif
|
Berkebolehan
melakukan kemahiran asas mengelecek bola dengan menggunakan tangan, kaki, dan
alatan.
|
Aktiviti
Mencapai Standard Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
1/ Memanaskan
badan- Sentuh Ekor
2. Melakukan
aktiviti mencapai SP seperti berikut:
a.Kelecek Bebas
b.Kuasai Bola
3. Permainan
kecil- Bolos Galah Panjang
4.Menyejukkan
badan
5.Pentaksiran
|
EMK
|
Manaakul,
Kreatif
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Kayu
hoki, bola pelbagai saiz ,
dan
skital.
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
|
1.
Menanda (K) atau (BK) pada borang Senarai semak.
|
Refleksi
|
i. 20
orang murid dapat mencapai standard pembelajaran
ii.2
orang murid melakukan ativiti ulangan menggunakan kaki dan tangan
|
STRATEGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Aktiviti memanaskan badan- Sentuh Ekor
|
Menaikkan kadar denyutan nadi sehingga 120sm
|
Organisasi
Murid duduk dalam kedudukan berselerak
|
AKTIVITI 1: Kelecek Bebas
Set Induksi :K elecek Bebas
1. Murid dalam kumpulan kecil.
2. Setiap kumpulan dibekalkan bola
pelbagai saiz dan kayu hoki.
3. Secara bergilir-gilir murid mengelecek
melepasi semua skital dan kembali ke kumpulan masing-masing.
4. Setiap kumpulan mengelecek menggunakan
kaki, tangan, atau kayu hoki.
Soalan: Bagaimanakah kamu bergerak dengan
bola untuk melepasi halangan?
Soalan Manakul
Bagaimanakah kamu bergerak
dengan bola untuk melepasi
halangan?
AKTIVITI 2: Kuasai Bola
1. Murid dalam kumpulan kecil.
2. Murid yang mendapat bola akan
mengelecek sebelum menghantar bola kepada rakan tanpa sentuhan pihak lawan.
3. Jika bola disentuh oleh pihak lawan
sebanyak lima kali, bola akan bertukar
kepada pihak
lawan.
PERMAINAN KECIL :Bolos Galah
Panjang
Murid dalam dua kumpulan.
2. Kumpulan A berada di atas garisan galah
panjang.
3. Kumpulan B mengelecek bola dan cuba
melepasi setiap garisan yang dikawal oleh kumpulan A.
4. Bola yang berjaya di kelecek hingga ke
hujung dan berpatah balik ke tempat asal
tanpa sentuhan dari pihak lawan
akan mendapat 1 mata.
5. Jika bola berjaya dirampas oleh pihak lawan.
6. Tukar
peranan.
|
Nilai : Bekerjasama
Penerapan
Kemahiran Manaakul
Nilai :
Bersyukur dengan anugerah Tuhan
EMK
Kreativiti dan Inovasi
Nilai:
Kreativiti
|
Tip
Untuk Guru:
1. Murid
bebas bergerak dari satu skital ke skital
yang lain.
2.Murid bebas memilih kemahiran kelecek.
3. Penggunaan
ruang yang maksimum.
4.Guru
boleh menggunakan kaedah stesen untuk melakukan aktiviti kelecek bebas.
Tip
Untuk Guru
1. Gunakan
bola pelbagai saiz yang sesuai dengan aktiviti.
2. Tingkatkan aras kesukaran
kemahiran seperti menambah luas
kawasan,
bilangan pemain, jumlah bola, dan syarat permainan.
Tip
untuk Guru
1. Boleh menggunakan tangan, kaki,
dan kayu hoki untuk mengelecek.
|
PENUTUP
Aktiviti menyejukkan badan.
Murid melakukan aktiviti menyejukkan badan .
|
Menurunkan kadar denyutan nadi kepada asal. Kelenturan
pada sendi-sendi dan otot-otot yang telah digunakan.
|
|
AKTIVITI PENILAIAN
Guru mengedarkan lembaran kerja untuk dijawab oleh
murid.
|
Kemahiran Manaakul
|
Rujuk Lembaran Kerja
|
wah...cantik...mcm mn nak d/load :)
BalasPadam